UNDERVISNING

En leirskole er en skole som ikke likner på en skole. Det er en skole som er laget for at elevene skal få anledning til a oppleve et miljø og en virkelighet som er forskjellig fra hjemstedet. Kragerø maritime leirskole er en kystleirskole for elever fra fjellet, skogen, flatbygda og storbyen. I tillegg er vi en bit av Sørlandet for folk fra de andre landsdelene.

MÅL

Vårt mål er at de som besøker oss skal oppleve området slik vi fastboende opplever det.

LÆRESTOFF

Lærestoffet blir derfor sjøvett, sjøfiske, livet i fjæra, seiling, geologi, skjærgårdsnavigasjon og lokalhistorie/lokalkunnskap.

UTSTYR

Dette opplever vi først og fremst ved å være på tur, i båt og i terrenget. Godt fottøy, regntøy, varme klær såvel som badetøy og ryggsekk er derfor nødvendig utstyr. Fiskeutstyr får dere også bruk for.

Båter og kjennskap til lokale forhold sørger vi for. Lyst til friluftsliv må dere selv ta med. Det et veldig ofte fint vær i Kragerø. Men er det noe vi ikke trenger i tillegg til dårlig vær, så er det dårlig humør!

ARBEIDSFORMER

Den daglige virksomheten på leirskolen er ikke skolemessig lagt opp. Vi har naturlige arbeidsoppgaver og forbindelse med fiske og båtliv, under mottoet: – IKKE LESE, MEN OPPLEVE! Noe teori må vi ha for sammenhengens skyld, men fordypning i bøker kan dere

gjøre når dere kommer hjem igjen. Leirskolens fordel fremfor en vanlig skole er at den kan presentere et område og en virksomhet slik som det er. Derfor konsentrerer vi oss om det.

SAMVÆRSFORMER

Samværsformer er annerledes på leirskole. Elever og lærere er sammen hele døgnet og får bedre sjanse til a lære hverandre å kjenne.

Husk derfor på ikke å organisere kveldene og fritida altfor mye på forhånd, men ta dere tid til å ha fri sammen. Et lite innslag til elevkvelden kan dere imidlertid forberede.

Dere møter andre klasser og det kan være morsomt å samarbeide om aktiviteter på fritida, i tillegg får dere nye venner.

FORARBEID

Studer undervisningsplanene våre, men start ikke noen skolemessig fordypning før dere vet hva dere opplever på leirskolen. Vi krever ikke at dere har spesielle forkunnskaper, men ser gjerne at dere har skaffet dere litt alminnelig viten om kystmiljø.

Dere kan lage enkelt utstyr for sjøfiske, f. eks. krabbesnøre – 2-3 m hyssing + klesklype – bruk formingstimene!

Det er viktig at klassen møter motivert, at de har lyst til å besøke oss, og det skader ikke å trene elevene litt i selvstendighet og samarbeid.

STUDIETEKNIKK

Arbeidsformene på leirskolen er preget av praktiske oppgaver. Øv litt i å slå opp i enkle handbøker som «Livet i Fjæra» eller «Fiskene i farger». Til støtte for hukommelsen og til hjelp ved etterarbeid er det nyttig at alle elevene har med seg egen notatbok bare for leirskoleoppholdet. Dere bør derfor ha trenet litt på å notere viktige punkter i en muntlig fremstilling, observasjon av hendelser og opplysninger fra oppslagsbøker.

ETTERARBEID

Leirskoleuka gir naturlige fordypningsmuligheter når dere kommer hjem igjen. Formingsfaget er sentralt – hva med en utstilling fra leirskoleuka for resten av skolen? Leirskoleoppholdet skal sette igang, ikke avslutte.Med dagens digitale kameraer er det også lett å lage fellesalbum og dele bilder med hverandre.

BERG MUSEUM

Et besøk på Berg knytter sammen fortid og nåtid. 800 mål fredet skogseiendom med stor park, turstier og flere badeplasser. Det går an å spise niste og sparke fotball i museumsparken. Egen omviser tar for seg noe av Kragerøs historie.

Velkommen til sol, regn, sjø, båter, stein, bading, seiling, tang, tare, krabber og fisk!