AKTIVITETER

På Kragerø Maritime Leirskole har vi aktiviteter for alle og enhver. Om det er vår, sommer eller høst, finnes det uttallige muligheter!

SJØTUR

I Kragerø er vi stolte av skjærgården vår. 495 holmer og øyer skaper et nettverk av stemning og muligheter til opplevelser det ikke finnes maken til. Alle elevgrupper som er på Kragerø maritime leirskole, får en sjøtur i Norges vakreste skjærgård. Vi har båter som er store nok til å ta med hele gjengen, og er ute på en rundtur i skjærgården en hel dag.

SEILING

I programmet «Kragerø og skjærgården» (uke 16-25) inngår to økter med seiling. Seilbåtene er av typen «Lærling» og to instruktører i motorjoller er alltid i nærheten.

TUR TIL JOMFRULAND

Alle som er på Kragerø maritime leirskole får en rundtur på den vakre øya Jomfruland. Øya er en endemorene etter siste istid og er den øya som ligger lengst ut mot Skagerrak. Jomfruland har en interessant historie, så her blir det mye fortellinger og sagn, i tillegg til den fantastiske naturopplevelsen det er å besøke øya i all slags vær.

KRAGERØ SENTRUM

Alle grupper på Kragerø maritime leirskole får en tur i Kragerø sentrum. Her får man tid til å kose seg og handle, med selvstendighetstrening, lokalkunnskap og samarbeid som målsetting. I programmet «Ramsalt» (uke 40-44) er det også tur til Kragerø med følge av leirskolelærer. Tema er Kragerø som kyst og sjøfartsby, med særlig vekt på seilskutetida.

NAVIGASJON

Dette er et gjennomgående tema hele leirskoleoppholdet. Noe teori og mye praksis med bruk av sjøkart, kompass, kartmaskin, ekkolodd og VHF.

FISKE

Det fiskes på sjøtur. Skjærgårdsfiske byr på arter som torsk, hvitting, sei, lyr, med svært varierende fangster alt etter årstid og vær. Særlig kan fisket være artig når makrellen kommer. Størst vekt legges på fiske i «Ramsalt» (uke 40-44). Da brukes hummer-, krabbe- og krepsteiner, samt ruser. Fisking er en viktig del av elevenes fritidsaktivitet i leirskolens nærområde (husk fiskestang).

LIVET I FJÆRA

Her lærer elevene om tang, tare og dyreliv i fjæra. Vi tar utgangspunkt i det elevene selv får tak i med hendene, håv og krabbesnøre.

HUMMERFISKE

Foregår i oktober. Elevene lærer om fangst av hummer og taskekrabbe, lovverk og regler for fisket står også sentralt. Fangsten smakes på i egen kveldsøkt.

ROBÅT OG KANOPADLING

Hver leirskolegruppe har robåter og kanoer til bruk på fritida. Dette foregår i et begrenset og lukket havneområde, og selvfølgelig alltid med vest. Det er også mulighet for bruk av kajakk etter egne regler.

BADING

Det er mulighet for bading på sjøtur og i en avtalt økt fra 17.10 til 17.30. Leirskolelærerne har alle godkjent livredningskurs. Ved bading utover dette må medfølgende lærer ha tilsvarende kurs.

FRITID

Fritiden til elevene byr på mye frihet. Det er mulig å låne robåt og kano så lenge det er lyst. Hver leirskolegruppe har til disposisjon litt enkelt utstyr til «bryggefiske». Muligheter for både fotball og volleyball. Huset har flere fellesrom for samlinger og spill kan lånes. Biljard og bordtennis har vi også.

BERG MUSEUM

Alle elever er på besøk på Berg Museum. Her får de omvisning ute og får høre historier om Bergområdet og historier knyttet til kystkultur. Her står Berg museum for undervisningen.